Total Pageviews

Thursday, March 29, 2012

Tabahlah saudaraku...

Adakah kita ambil kisah dan prihatin dengan saudara2 kita yang sedang berjuang mempertahankan Islam di Palestin & Syria? Apa yang telah anda lakukan? Mungkin kita jauh daripada mereka dan tidak merasai perit getir mereka tapi ketahuilah, itu bukan alasan untuk kita jawab depan ALLAH di Mahsyar nanti bila di tanya dan di dakwa oleh saudara2 kia di sana. Bangkitlah wahai syabab dan fatayat!!! Sumbanglah apa yang anda mampu walaupun hanya sekadar doa kerana kekuatan dan senjata mukmin adalah doa. Ayuh!! lihat apa yg dapat kita bantu...

video

Sedarlah sesungguhnya anak kecil ini adalah adik kita...
Sanggupkah kita hanya melihat tanpa berbuat apa2??

video

Sentiasalah update dengan keadaan saudara2 kita disana...jangan asyik update hal2 keduniaan semata2 tapi tanpa kita sedar masih besar tanggungjawab kita ssebenarnya.

 

Ya ALLAH, bantulah saudara2ku yang sedang berjuang mempertahankan agamaMu ya ALLAH, berilah kekuatan dan keberanian kepada kami...Allahumma ameen. Wallahualam.

Tuesday, February 28, 2012

Palace of Justice

Alhamdulillah wa syukurillah, ada peluang akhirnya untuk update blog yg berkurun lamanya terbiar.

Alhamdulillah juga akhirnya seleai sudah program yg selama 2 minggu dirancang. First time buat kertas kerja kat U. Terpilih utk menjadi Programme Manager (PM) untuk program law students' society (MeLEX), Trip To Palace of Justice. Apa mende 2??

Lawatan ke Istana Kehakiman, Putrajaya. Ingat senang ke nak buat kertas kerja? Alhamdulillah dapat banyak pengalaman n pengetahuan tentang semua mende ni. Lagi satu, dapat kenal ramai orang.

Hari ni, jam 8 pagi kami mulakan perjalanan ke Putrajaya dari CFS IIUM. Bila dah sampai, masing2 excited tengok bangunan ala2 Taj Mahal Malaysia. Kami pusing2 satu tempat tu, masuk dewan persidangan, muzium, perpustakaan n yang paling menarik dapat tengok kes yg sedang dibicarakan dalam Federal Court, kiranya mahkamah paling tinggi la dalam susunan mahkamah di Malaysia. Apabila mahkamah ni dah menjatuhkan hukuman terhadap seseorang penjenayah maka penjenayah 2 dah tak boleh nak merayu.

Seperti kes yang kami saksikan pagi tadi, pasal kes dadah. Pesalah tu dijatuhkan hukuman 'death penalty'. Muka pesalah tadi tu, ya ALLAH...baik je. Umur dalam lingkungan 40++. Bila tengok muka dia, mula terfikir psal famili dia. Kesian pula. Saya memang tak layak jadi hakim. Mudah kesian kt orang. Kes tu dah berlaku 8 tahun lepas tapi baru hari ni dijatuhkan hukuman. Rasa macam ada ketidakadilan dalam prosedur mahkamah di Malaysia. Tapi mungkin saya still perlu banyak belajar. Xpe2...

Moral of the story:
Apa-apa pun setiap manusia xkan dapat lari daripada melakukan kesilapan namun sebaik2 orang yang berbuat silap adalah orang yang bertaubat.

Setiap manusia juga pasti akan merasai kematian namun kita je x tau lagi bagaimana cara kita akan ditarik nyawa. Moga termasuk dalam kalangan mereka yang husnul khatimah.  

Banyak lagi mende yang kita x tau pasal dunia ni n perlu banyak lagi menuntun ilmu n belajar daripada mereka yg berpengalaman. Namun yg paling penting, keperluan akhirat jangan dilupakan kerana kita hanya sementara di dunia ni.Akhirat juga yg kekal abadi.

Setiap program pasti ada kelebihan n kekurangan masing2 namun yg penting kita perlu jaga hablu minallah wa hablu minannas. Yang penting, keberkatan program tu.

So, sampai di sini saja la celoteh n perkongsian saya kali ni. x tau lagi bila dapat update blog ni lagi. Exam tinggal 6 hari je lagi. Tolong doakan kejayaan saya ye:)
Jagalah hubungan dengan ALLAH, ALLAH pasti sentiasa menjaga kamu -pesanan utk diri yg selalu lupa ni-

Tuesday, December 20, 2011

Tips Awal Sebelum Bertudung Labuh

“…Allah memimpin sesiapa yang dikehendakiNya kepada nur hidayahNya itu….” [surah 24; an-Nur; ayat 35]
“Demi sesungguhnya, Kami telah menurunkan ayat-ayat yang menerangkan (hakikat kebenaran dengan berbagai dalil dan bukti); dan Allah memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya ke jalan yang lurus.”[surah 24; an-Nur; ayat 46]
Saya percaya… ramai sahabat-sahabat, adik-adik mahupun kakak-kakak diluar sana yang hatinya telah lunak & lembut disapa bayu Hidayah Allah swt.
1. Mulakan dengan memakai stokin kaki & sarung lengan. Biasakan memakai baju yang longgar dan melepasi punggung. Tukarkan penggunaan seluar jeans dengan seluar slack yang longgar.
2. Cari & sertailah kumpulan usrah yang benar. Yakni yang diyakini agama naqibah (ketua usrah) nya serta hala tujunya selari dengan syariat. InsyaAllah…
3. Perhebatkan langkah menyertai majlis-majlis ilmu seperti kuliah maghrib di Masjid, ceramah-ceramah oleh ustaz/ustazah untuk menambah input dalam diri. InsyaAllah, akan bertemu sahabat-sahabat baru yang baik di majlis-majlis tersebut.
4. Bersungguh-sungguh memperbaiki ibadah-ibadah asas seperti solat, puasa & sebagainya. Boleh rujuk ustaz/ustazah, sahabat2 yang diyakini agama, kitab-kitab fardu ain, ataupun mendengar ceramah-ceramah online (kalau boleh semua ini seiring).
5. Perbanyakkan membaca al-Quran & mentadabbur (mengkaji) maknanya. Milikilah tafsir mini sebagai teman karib.
6. Apabila hati sudah semakin kuat, yakni semakin sudah yakin dengan pilihan yang dibuat (untuk berhijrah lillahi taala) maka, perlahan-lahanlah mulakan langkah untuk memperbaiki penampilan. Mulalah memakai baju yang menutupi peha (mencecah lutut). Paling popular, T-shirt Muslimah. Namun, hati-hati, seeloknya pastikan ukurannya mencecah lutut kerana T-shirt yang tidak menutupi peha berpotensi untuk menampakkan bentuk peha jika dipakai dengan seluar.
7. Mulakan dengan memakai tudung bidang 50 (melepasi bahu). Pinkan secara lurus. Kalau dipinkan silang ke dada, kelihatan agak singkat. Kebiasaannya muslimah memilih untuk memakai Tudung Turki atau Tudung Mesir.
Contoh 1: Tudung Akel bidang 50.
..
Contoh 2: Pashmina (selendang menutupi dada & tidak jarang)
8. Setelah semakin selesa, mulalah memakai pula tudungTudung Turki/ Mesir/ Bawal bidang 60. Tudung jenis ini kebiasaannya labuh mencecah siku & menutupi punggung.Sebenarnya, tudung jenis ini pun sudah memadai untuk menutupi aurat dengan sempurna. Namun, agak renyah sebab penggunaan pin.. ( kalau tudung jahit terus sarung je. lagi mudah kan? ) ^ ^
Contoh Tudung Turki jenama Akel bidang 60.
9. Dalam pada berusaha menjaga penampilan, langkah 1-6 masih dipraktikkan dengan istiqomah (berterusan). Iman ditingkatkan, ibadah diperhebatkan, akhlak dipermantapkan. insyaAllah.
10. Kemudian, setelah bersedia untuk memakai tudung labuh berjahit, bolehlah mulakan dengan berselang-seli dengan Tudung Turki/Mesir bidang 60 sebelum istiqomah dengan tudung labuh berjahit. Serta kurangkan pemakaian seluar serta mengantikannya dengan memakai kain. Memakai t-shirt muslimah dengan kain tidak ada salahnya. Bahkan lebih manis dipandang mata. :)
Contoh tudung labuh berjahit. Kain jenis koshibo.
CUBALAH dahulu. InsyaAllah, sekali cuba… masyaAllah, perasaan kali pertama itu terasa sangat indah sekali. Terasa sangat selamat, terasa Allah berasa sangat dekat. Subhanallah! Jika kita ikhlas berhijrah & memakai tudung labuh dengan niat untuk mendapatkan keredhaan Allah, insyaAllah Dia akan membantu mempermudahi jalan kita.
Secara tidak langsung, akhlak kita juga seakan terpelihara sebagaimana terpeliharanya maruah kita dilindungi kelabuhan tudung yang dipakai. Kita akan jadi segan untuk berakhlak buruk & melakukan kemungkaran.
Sebenarnya, boleh sahaja kalau hendak terus memakai tudung labuh. Namun, seeloknya, kita mulakan secara perlahan-lahan agar diri lebih yakin & bersedia. Tidaklah nanti perubahan itu terlalu drastik & takut diri tidak dapat mengadaptasi dengan penampilan baru itu. Cepat atau lambat, yang penting, perubahan itu ikhlas & istiqomah. Jadi, banyak-banyakkan berdoa agar Allah mempermudahi jalan kita untuk meraih redhaNya.
Firman Allah swt; “Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka….” [surah 24, an-Nur; ayat 31]
Kuatkan semangat, kuatkan semangat, kuatkan semangat serta mohonlah kekuatan daripada Allah. Sesungguhnya tidak salah berubah jika perubahan itu ke arah kebaikan & mendekatkan jarak kita dengan Allah. Yakinlah bahawa Allah akan menganjarkan kebaikan kepada kita di atas pengorbanan kita.
Firman Allah swt; “Dan barangsiapa yang berjihad (melakukan kebaikan),maka sesungguhnya jihadnya itu adalah untuk dirinya sendiri. Sungguh, Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari seluruh alam.” [surah 29; al-ankabut; ayat 6]
“Sesungguhnya dunia itu adalah perhiasan & seindah hiasan dunia adalah wanita yang solehah.” [HR Bukhari & Muslim]
Teruskan mencari, belajar & berusaha untuk memperbaiki diri. :) Sesungguhnya, anda bukanlah keseorangan kerana Allah sentiasa ada di sisi kita.
Semoga bermanfaat, insyaAllah.
*dipetik drpd laman web, wanwma.com

Thursday, December 15, 2011

Penghulu segala hari

Memandangkan esok merupakan hari Jumaat, sebaik2nya ayuh kita amalkan perkara2 yg disunatkan utk dilakukan pada hari esok.

Malam Jumaat:
1. Doa yg paling mustajab masa matahari mula terbenam nk masuk hari Jumaat. So waktu ni berdoalah moga ALLAH makbulkan hajat.
2. Selawatlah sebanyak2nya mulai malam ini moga dapat manfaat dari baginda s.a.w di akhirat kelak. Allahummasolli 'ala muhammad.
3. Baca surah al-Kahfi (10 ayat t'awal n 10 ayat terakhir). Moga ALLAH lindungi kita daripada fitnah dajal. Ingatlah! Kita ni umat akhir zaman.

Hari Jumaat:
1) Mandi sunat Jumaat
2)Bercukur @ bergunting
3)Memotong kuku
4)Memakai wangian
5)Pakaian putih & bersih
6)Bersedia utk solat Jumaat- utk muslimin
 *berjalan kaki @ berkereta...setiap langkah dapat pahala
 *ke masjid awal n sebelum imam naik ke mimbar
 *solat tahiyyatul masjid selepas masuk masjid n sebelum duduk walaupun imam sudah berada atas mimbar
 *duduk hampir dengan imam semasa khutbah
 *pay attention while listening the khutbah


Sebenarnya ana amik semua maklumat ni daripada rancangan Fattabiunii dari TVHijrah. X sempat nak salin semua. Maaf ye. Kalau ada kelapangan masa, tontonlah selalu TVHijrah sebab byk rancangan yg m'didik jiwa n betul2 islamik. Banyak benda pasal sunnah Nabi s.a.w dapat kita pelajari. InsyaALLAH ada masa lagi ana akan post pasal banyak lagi sunnah Nabi yg lain. Wallahualam.

"Jika benar kamu mencintai ALLAH maka ikutilah aku, nescaya ALLAH mengasihi kamu dan mengampuni dosa-dosa kamu. ALLAH Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani."

Friday, November 4, 2011

Salam Aidiladha:)

Alhmdulillah wa syukurillah. Ana rse x t'lalu awal andai ana ingin mengucapkan Salam Aidiladha kpd seluruh umat Islam di dunia ni. Jgn lupa puasa pd hari Arafah iaitu Sabtu ni (5/11/2011).

Dari Qatadah r.a, sesungguhnya Nabi s.a.w ditanya tentang puasa hari Arafah, maka Baginda s.a.w m'jwb: "Puasa itu m'kafarahkan (m'hapuskan) dosa setahun yg lalu & setahun yg akan datang." Riwayat Muslim.

Sme2 kte amik pluang ni utk m'dpt keredaan ALLAH n nikmat syurgaNya nnti insyaALLAH.


*tahun ni raya di Kuantan (dlm mood sdih sbb prgm yg di rancang x jadi)

Tuesday, November 1, 2011

Sebulan Pertama Cuti

Salam ukhwah sahabat2 sekalian...
Dah lama x update blog. Nak wat macamana...ingatkn cuti 3 bulan ni boleh la duduk kt rumah tapi rupanya x lekat kat rumah langsung. Alhmdulillah sekurang-kurangnya dapat la buat kebajikan n dapat la income kn...hehe.
Ok, beberapa tugas dah siap, so ada beberapa lagi tugas yg perlu disettlekn dlm tempoh cuti 3 bulan ni.

Alhmdulillah dah berjaya - sebulan pertama:
1)Bantu ustaz Puzhi (penulis kamus al-Farid yg kte guna selama ni kt sekolah dulu (kt u pn guna lg) selaku ustaz BA kt uia) menaip smula buku yang akan dikeluarkan smula utk Telaga Biru.


2)Ziarah sklh kesayanganku, SMKAKA di Dungun. (duk sminggu kt umah Aina Syafiqah 11-17/10/2011...syukran aina n famili)


3)Jadi volunteer utk Pesta Sukan Institut Pengajian Tinggi Islam Malaysia di CFS IIUM, Petaling Jaya dari 18-28/10/2011. Dapat ramai kawan n byk pengalaman.  



Ni dia gmbr bersama sahabat2 satu unit, Unit Pengangkutan. Kami la yg uruskn pengangkutan para pemain utk ke UM n UIA, Gombak. Alhmdulillah, gmbira dapat bekerja bersama.



4)Hehe...sabtu n ahad baru2 ni (29 & 30/10/2011) gi Ijtima' Tarbawi. Seronok dapat jmpa ulama'2 dari dalam dan luar negara. Tokoh Ikhwanul Muslimin dari Mesir pun datang. Alhmdulillah jadi insan yg terpilih utk join program ni.Turut serta dlm prgm ni, Nur Aina Syafiqah n Nor Syahirah Nordin. 




Hmm...dah abis sebulan cuti, so tinggal 2 bulan lagi. InsyaALLAH dimanfaatkan sebaik2nya. Nak tolong mak kt umah plop ni. Ok...lepas ni kita update lagi apa yg perlu insyaALLAH. Wallahualam.