Total Pageviews

Tuesday, December 20, 2011

Tips Awal Sebelum Bertudung Labuh

“…Allah memimpin sesiapa yang dikehendakiNya kepada nur hidayahNya itu….” [surah 24; an-Nur; ayat 35]
“Demi sesungguhnya, Kami telah menurunkan ayat-ayat yang menerangkan (hakikat kebenaran dengan berbagai dalil dan bukti); dan Allah memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya ke jalan yang lurus.”[surah 24; an-Nur; ayat 46]
Saya percaya… ramai sahabat-sahabat, adik-adik mahupun kakak-kakak diluar sana yang hatinya telah lunak & lembut disapa bayu Hidayah Allah swt.
1. Mulakan dengan memakai stokin kaki & sarung lengan. Biasakan memakai baju yang longgar dan melepasi punggung. Tukarkan penggunaan seluar jeans dengan seluar slack yang longgar.
2. Cari & sertailah kumpulan usrah yang benar. Yakni yang diyakini agama naqibah (ketua usrah) nya serta hala tujunya selari dengan syariat. InsyaAllah…
3. Perhebatkan langkah menyertai majlis-majlis ilmu seperti kuliah maghrib di Masjid, ceramah-ceramah oleh ustaz/ustazah untuk menambah input dalam diri. InsyaAllah, akan bertemu sahabat-sahabat baru yang baik di majlis-majlis tersebut.
4. Bersungguh-sungguh memperbaiki ibadah-ibadah asas seperti solat, puasa & sebagainya. Boleh rujuk ustaz/ustazah, sahabat2 yang diyakini agama, kitab-kitab fardu ain, ataupun mendengar ceramah-ceramah online (kalau boleh semua ini seiring).
5. Perbanyakkan membaca al-Quran & mentadabbur (mengkaji) maknanya. Milikilah tafsir mini sebagai teman karib.
6. Apabila hati sudah semakin kuat, yakni semakin sudah yakin dengan pilihan yang dibuat (untuk berhijrah lillahi taala) maka, perlahan-lahanlah mulakan langkah untuk memperbaiki penampilan. Mulalah memakai baju yang menutupi peha (mencecah lutut). Paling popular, T-shirt Muslimah. Namun, hati-hati, seeloknya pastikan ukurannya mencecah lutut kerana T-shirt yang tidak menutupi peha berpotensi untuk menampakkan bentuk peha jika dipakai dengan seluar.
7. Mulakan dengan memakai tudung bidang 50 (melepasi bahu). Pinkan secara lurus. Kalau dipinkan silang ke dada, kelihatan agak singkat. Kebiasaannya muslimah memilih untuk memakai Tudung Turki atau Tudung Mesir.
Contoh 1: Tudung Akel bidang 50.
..
Contoh 2: Pashmina (selendang menutupi dada & tidak jarang)
8. Setelah semakin selesa, mulalah memakai pula tudungTudung Turki/ Mesir/ Bawal bidang 60. Tudung jenis ini kebiasaannya labuh mencecah siku & menutupi punggung.Sebenarnya, tudung jenis ini pun sudah memadai untuk menutupi aurat dengan sempurna. Namun, agak renyah sebab penggunaan pin.. ( kalau tudung jahit terus sarung je. lagi mudah kan? ) ^ ^
Contoh Tudung Turki jenama Akel bidang 60.
9. Dalam pada berusaha menjaga penampilan, langkah 1-6 masih dipraktikkan dengan istiqomah (berterusan). Iman ditingkatkan, ibadah diperhebatkan, akhlak dipermantapkan. insyaAllah.
10. Kemudian, setelah bersedia untuk memakai tudung labuh berjahit, bolehlah mulakan dengan berselang-seli dengan Tudung Turki/Mesir bidang 60 sebelum istiqomah dengan tudung labuh berjahit. Serta kurangkan pemakaian seluar serta mengantikannya dengan memakai kain. Memakai t-shirt muslimah dengan kain tidak ada salahnya. Bahkan lebih manis dipandang mata. :)
Contoh tudung labuh berjahit. Kain jenis koshibo.
CUBALAH dahulu. InsyaAllah, sekali cuba… masyaAllah, perasaan kali pertama itu terasa sangat indah sekali. Terasa sangat selamat, terasa Allah berasa sangat dekat. Subhanallah! Jika kita ikhlas berhijrah & memakai tudung labuh dengan niat untuk mendapatkan keredhaan Allah, insyaAllah Dia akan membantu mempermudahi jalan kita.
Secara tidak langsung, akhlak kita juga seakan terpelihara sebagaimana terpeliharanya maruah kita dilindungi kelabuhan tudung yang dipakai. Kita akan jadi segan untuk berakhlak buruk & melakukan kemungkaran.
Sebenarnya, boleh sahaja kalau hendak terus memakai tudung labuh. Namun, seeloknya, kita mulakan secara perlahan-lahan agar diri lebih yakin & bersedia. Tidaklah nanti perubahan itu terlalu drastik & takut diri tidak dapat mengadaptasi dengan penampilan baru itu. Cepat atau lambat, yang penting, perubahan itu ikhlas & istiqomah. Jadi, banyak-banyakkan berdoa agar Allah mempermudahi jalan kita untuk meraih redhaNya.
Firman Allah swt; “Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka….” [surah 24, an-Nur; ayat 31]
Kuatkan semangat, kuatkan semangat, kuatkan semangat serta mohonlah kekuatan daripada Allah. Sesungguhnya tidak salah berubah jika perubahan itu ke arah kebaikan & mendekatkan jarak kita dengan Allah. Yakinlah bahawa Allah akan menganjarkan kebaikan kepada kita di atas pengorbanan kita.
Firman Allah swt; “Dan barangsiapa yang berjihad (melakukan kebaikan),maka sesungguhnya jihadnya itu adalah untuk dirinya sendiri. Sungguh, Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari seluruh alam.” [surah 29; al-ankabut; ayat 6]
“Sesungguhnya dunia itu adalah perhiasan & seindah hiasan dunia adalah wanita yang solehah.” [HR Bukhari & Muslim]
Teruskan mencari, belajar & berusaha untuk memperbaiki diri. :) Sesungguhnya, anda bukanlah keseorangan kerana Allah sentiasa ada di sisi kita.
Semoga bermanfaat, insyaAllah.
*dipetik drpd laman web, wanwma.com

Thursday, December 15, 2011

Penghulu segala hari

Memandangkan esok merupakan hari Jumaat, sebaik2nya ayuh kita amalkan perkara2 yg disunatkan utk dilakukan pada hari esok.

Malam Jumaat:
1. Doa yg paling mustajab masa matahari mula terbenam nk masuk hari Jumaat. So waktu ni berdoalah moga ALLAH makbulkan hajat.
2. Selawatlah sebanyak2nya mulai malam ini moga dapat manfaat dari baginda s.a.w di akhirat kelak. Allahummasolli 'ala muhammad.
3. Baca surah al-Kahfi (10 ayat t'awal n 10 ayat terakhir). Moga ALLAH lindungi kita daripada fitnah dajal. Ingatlah! Kita ni umat akhir zaman.

Hari Jumaat:
1) Mandi sunat Jumaat
2)Bercukur @ bergunting
3)Memotong kuku
4)Memakai wangian
5)Pakaian putih & bersih
6)Bersedia utk solat Jumaat- utk muslimin
 *berjalan kaki @ berkereta...setiap langkah dapat pahala
 *ke masjid awal n sebelum imam naik ke mimbar
 *solat tahiyyatul masjid selepas masuk masjid n sebelum duduk walaupun imam sudah berada atas mimbar
 *duduk hampir dengan imam semasa khutbah
 *pay attention while listening the khutbah


Sebenarnya ana amik semua maklumat ni daripada rancangan Fattabiunii dari TVHijrah. X sempat nak salin semua. Maaf ye. Kalau ada kelapangan masa, tontonlah selalu TVHijrah sebab byk rancangan yg m'didik jiwa n betul2 islamik. Banyak benda pasal sunnah Nabi s.a.w dapat kita pelajari. InsyaALLAH ada masa lagi ana akan post pasal banyak lagi sunnah Nabi yg lain. Wallahualam.

"Jika benar kamu mencintai ALLAH maka ikutilah aku, nescaya ALLAH mengasihi kamu dan mengampuni dosa-dosa kamu. ALLAH Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani."

Friday, November 4, 2011

Salam Aidiladha:)

Alhmdulillah wa syukurillah. Ana rse x t'lalu awal andai ana ingin mengucapkan Salam Aidiladha kpd seluruh umat Islam di dunia ni. Jgn lupa puasa pd hari Arafah iaitu Sabtu ni (5/11/2011).

Dari Qatadah r.a, sesungguhnya Nabi s.a.w ditanya tentang puasa hari Arafah, maka Baginda s.a.w m'jwb: "Puasa itu m'kafarahkan (m'hapuskan) dosa setahun yg lalu & setahun yg akan datang." Riwayat Muslim.

Sme2 kte amik pluang ni utk m'dpt keredaan ALLAH n nikmat syurgaNya nnti insyaALLAH.


*tahun ni raya di Kuantan (dlm mood sdih sbb prgm yg di rancang x jadi)

Tuesday, November 1, 2011

Sebulan Pertama Cuti

Salam ukhwah sahabat2 sekalian...
Dah lama x update blog. Nak wat macamana...ingatkn cuti 3 bulan ni boleh la duduk kt rumah tapi rupanya x lekat kat rumah langsung. Alhmdulillah sekurang-kurangnya dapat la buat kebajikan n dapat la income kn...hehe.
Ok, beberapa tugas dah siap, so ada beberapa lagi tugas yg perlu disettlekn dlm tempoh cuti 3 bulan ni.

Alhmdulillah dah berjaya - sebulan pertama:
1)Bantu ustaz Puzhi (penulis kamus al-Farid yg kte guna selama ni kt sekolah dulu (kt u pn guna lg) selaku ustaz BA kt uia) menaip smula buku yang akan dikeluarkan smula utk Telaga Biru.


2)Ziarah sklh kesayanganku, SMKAKA di Dungun. (duk sminggu kt umah Aina Syafiqah 11-17/10/2011...syukran aina n famili)


3)Jadi volunteer utk Pesta Sukan Institut Pengajian Tinggi Islam Malaysia di CFS IIUM, Petaling Jaya dari 18-28/10/2011. Dapat ramai kawan n byk pengalaman.  



Ni dia gmbr bersama sahabat2 satu unit, Unit Pengangkutan. Kami la yg uruskn pengangkutan para pemain utk ke UM n UIA, Gombak. Alhmdulillah, gmbira dapat bekerja bersama.



4)Hehe...sabtu n ahad baru2 ni (29 & 30/10/2011) gi Ijtima' Tarbawi. Seronok dapat jmpa ulama'2 dari dalam dan luar negara. Tokoh Ikhwanul Muslimin dari Mesir pun datang. Alhmdulillah jadi insan yg terpilih utk join program ni.Turut serta dlm prgm ni, Nur Aina Syafiqah n Nor Syahirah Nordin. 




Hmm...dah abis sebulan cuti, so tinggal 2 bulan lagi. InsyaALLAH dimanfaatkan sebaik2nya. Nak tolong mak kt umah plop ni. Ok...lepas ni kita update lagi apa yg perlu insyaALLAH. Wallahualam.


Friday, October 7, 2011

Aquaria @ KLCC

Alhmdulillah...Hari ni ana berpeluang pergi ke Aquaria @ KLCC dengan my classmate, Salwani dari negeri Kelantan. Sebenarnya, kami x rancang pun pergi ke sana tapi tetiba rasa teringin nak gi sebab tak pernah pergi pun sebelum ni. Dulu, masa family gi, ana duduk asrama so x dapat la join family. Untuk pengetahuan korang, kalau nak masuk Aquaria:
Adult with mykad-RM35
Student-RM30 (dgn syarat bawa matric card tau)
Children-hehe..x ingat tapi memang la murah sikit dari adult kan..



Alhamdulillah dapat la tengok pelbagai hidupan dalam laut. Subhanallah! Cantik sangat...pelbagai jenis. Dari sekecil-kecil ikan sampai sebesar-besarnya. Berwarna-warni. Paling best bila masuk terowong bergerak.



Dapat tengok ikan pari n shark bapak besar. Memang kalau pecah cermin 2 x sempat lari la. Habis kena makan dengan shark 2. Tapi jangan risau insyaALLAH kukuh cermin kaca 2. Tebal. So jangan takut la nak datang aquaria. Best! Baru dapat tahu betapa hebatnya ciptaan ALLAH. Tapi kalau datang masa cuti sekolah, panjang la kena beratur ye. Harap bersabar la banyak2 ye.

Ikan pari yg sangat besar

Ikan nemo yg comel:)

Shark yg menakutkan

Ikan pari yg besar & panjang



So itu je la setakat ni. Nak maghrib dah ni. Manfaat kan masa yg ada dengan perkara2 yg b'faedah n sebaik2nya yang dapat menambahkan iman. Ok...Wallahualam.

Monday, October 3, 2011

Mencari ketenangan dalam hidup...




*video ni dipetik daripada salafus-sholih.bogspot.com

9 ibrah yg dapat diambil daripada video di atas:
-Belum tentu orang yang kaya akan berasa bahagia dan tenang walaupun kekayaan adalah penyumbang kepada kebahagiaan.
-Jika ALLAH menghendaki kebahagiaan kepada seseorang, tidak akan ada tangan yang mampu menghalang dan jika ALLAH menghalang kebahagiaan kepada seseorang, tiada tangan yang mampu membantu.
-"Cukuplah ALLAH bagi kami, Dialah sebaik-baik Pelindung." Surah al-Imraan:173
-Apabila insan melihat dunia daripada dimensi akhirat, dia akan merasakan dunia ini sangat kecil dan kehidupan sangat luas.
-Tidak salah kita mengharap yang belum ada namun jangan lupa bersyukur dengan apa yang sudah ada.
-Syukur kadangkala lebih tinggi makamnya daripada sabar.
-"Jika kamu menghitung nikmat ALLAH nescaya kamu tidak akan mampu meghitungnya." Surah Ibrahim:34
-Segala yang ALLAH kurniakan kepada kita lebih daripada harapan kita sebenarnya.
-"Jangan bersedih, sesungguhnya ALLAH bersama kita." Surah at-Taubah:40

Sunday, October 2, 2011

Lau kana bainana...

Alhmdulillah wa syukurilah msih berada dlm nikmat yg t'besar iaitu Iman & Islam.
Tadi baru je tgk rancangan Arab tajuk Lau kana bainana (jika baginda bersama kita) di saluran TV Hijrah-Segalanya bermula di sini setiap hari ahad pukul 9 malam. hehe...
Rancangan yang sangat bagus. Rancangan yang menyedarkan kita betapa masyarakat Islam kini sangat terpesong daripada ajaran Islam yang sebenar, walaupun sekecil-kecil perkara. Bagaimana jika Rasulullah s.a.w masih hidup pada zaman ini, pasti baginda akan sedih melihat tingkah laku umatnya. Sama-sama muhasabah diri.
Alhamdulillah ana dapat 3 ibrah (pengajaran) daripada rancangan ni:

1. Sebarkan salam antara kamu.
Sebagaimana yang kita tau, umat Islam sekarang ni makin lama makin x rasa nilai kasih sayang antara satu sama lain sedangkan Islam merupakan agama mawaddah wa rahmah.Rasulullah bersabda: "Sesungguhnya setiap mukmin adalah bersaudara." Jadi mengapakah kita berasa malu untuk memberi salam kepada saudara  kita sendiri?

2. Mulakan dengan diri kamu.
Antara salah satu cara untuk berdakwah ialah bil hal iaitu dengan cara menunjukkan teladan yang baik dan sebaik-baik qudwah hasanah ialah Rasulullah s.a.w. Jadi, kita tidak perlu bercakap banyak kerana dengan akhlak kita yang baik dan mulia yang telah diajar oleh baginda, pasti ramai boleh melihat keindahan Islam dalam diri kita insyaALLAH. So, tunggu apa lagi? Untuk memulakan sesuatu yang baik, diri ini yang harus mulakan dahulu.

3. Tepati Masa
Allah telah bersumpah dalam al-Quran, "Demi masa, sesungguhnya manusia benar-benar dalam kerugian, kecuali yang saling menasihati ke arah kebaikan dan kesabaran." Kini kita dapat lihat kebanyakan orang Islam   sudah tidak sedar akan kepentingan masa. Sebagai tamsil, seorang pelajar Islam yang selalu hadir lambat ke kelas. Hal ini pasti diberi pandangan negatif oleh non-muslim. Rasulullah tidak pernah lewat walau seminit pun dalam sesuatu perjanjian. Contohilah baginda.

Oleh itu, sama-samalah kita muhasabah diri, melihat semula dalam diri kita adakah kita benar-benar membawa imej Islam dalam hidup ini untuk masyarakat sekeliling? Bagaimanakah jika benar-benar baginda s.a.w berada di samping kita kini? Pasti baginda sedih. Ayuh! Kita bangkit untuk menghidupkan semula cara hidup Islam agar baginda gembira melihat kita. Wallahualam. Lau Kana Bainan...

 

Friday, September 30, 2011

Doa Ibu

Alhamdulillah. Hari ni berpeluang tengok al-kuliyyah. Dah lama x tengok rancangan ni. Hari ni tajuknya 'Doa Ibu'. sebagaimana kita semua tahu, doa ibu ni antara doa yang sentiasa dimakbulkan ALLAH. Apa yang ana dapat daripada rancangan ni ialah ibu yang mendoakan keburukan untuk anak-anaknya merupakan ibu yang paling malang. Kecuali ibu yang telah dianiayai oleh anaknya. Doa merupakan senjata mukmin. 2 doa yang boleh diamalkan untuk keharmoniaan dan kebahagiaan keluarga: 1)Surah al-Baqarah, 128: "Wahai Tuhan kami, jadikanlah kami berdua orang Islam (yang berserah diri) kepadaMu dan tunjukkan kepada kami syariat dan cara-cara ibadat kami dan terimalah taubat kami. Sesungguhnya Engkaulah Penerima Taubat dan Maha Mengasihani."  2)Surah al-Furqan,74: "Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri2 dan zuriat keturunan kami perkara-perkara yang menyejukkan hati melihatnya dan jadikan kami pemimpin bagi orang-orang yang bertakwa." Ingatlah! Keredhaan ALLAH bergantung pada keredhaan ibu bapa & kemurkaan ALLAH bergantung pada kemurkaan ibu bapa. Moga kita semua menjadi anak2 yang soleh/ah insyaALLAH. Wallahualam.

Tuesday, September 27, 2011

C.I.N.T.A

Bahaya cinta sebelum kahwin:
-Pasti kelak diriku ibarat lembu yang ditarik hidung oleh nafsu.
-Menyibukkan hati merindui makhluk yg tidak halal bagiku seumpama membuka pintu bagi syaitan menjalankan jarumnya utk melupakanku daripadaNya.
-Hati akan terseksa dengan barah rindu
-Rindu palsu akan membelenggu minda hingga ia terjajah dan terhina di bawah jajahan syaitan.
-Cinta lalai akan menyebabkan aku alpa daripada mempersiapkan diri utk keperluan dunia & akhirat.
-Aku boleh menjadi tak rasional berfikir jika benar-benar mabuk cinta.
-Fitnah cinta ibarat racun yang akan membunuh akal, jiwa dan perasaan.
-Jiwaku terganggu dalam menilai mana yg baik dan mana yg buruk utk diriku.
-Jika aku & dia berjaya melangkah ke alam rumah tangga nescaya ia terbina atas dasar maksiat yg mengundang padah kepada peribadi zuriat kami pastinya.
                                                         Nauzubillah!

Tips menepis cinta remaja:
>Tegas dgn prinsip diri (tiada cinta sebelum kahwin)
>Meletakkan misi yg jelas dalam hidup (Mardhotillah)
>Bersahabat dengan rakan-rakan sejantina yg soleh
>Mengekang hawa nafsu
>Mendekati majlis-majlis ilmu
>Menyibukkan diri dengan hobi dan minat yg berfaedah
>Akrab dengan ALLAH dalam ibadah & kehidupan



*Pemilik Cintaku Setelah ALLAH & Rasul
  Fatimah Syarha Mohd Noordin

-bacalah buku ni untuk tarbiyah n makanan rohani dalam diri. Cinta sgt sinonim dgn remaja kerana itu adalah fitrah. B'gantung pd remaja itu sendiri bagaimana utk mengawalnya.

Masih muda untuk b'bincang lebih lanjut tntg perkara ini. Hanya utk dikongsi bersama kerana sedih kini sudah terlalu ramai remaja Islam hanyut dlm dunia cinta yg membinasakan.
-Cinta hanya untuk suami dan takkan kukongsi.-

Monday, September 26, 2011

Alhmdulillah...
Bru abis final exam. Doakan la ye moga ana akan najah wa mumtazah fil imtihan insyaALLAH.
So, skrg cuti 3 BULAN. Haish...bukan sekejap 2. Nak buat apa ye?
Nantikn post yg akan dtg utk tau apa yg bakal ana lakukan ye. Hehe (mcm ada je yg menanti)
Wallahualam. (apa2 pn still dlm mood rindu kn shbt2 t'utamanya yg berada di Jordan) :(

Monday, September 12, 2011

Sedih...

Salam Aidilfitri :)
Dah terlalu lama sgt2, ana x update blog ni. Mnta maaf sgt2 sbb mmg xde masa.
Kita masih berada dlm bulan Syawal. Alhmdulillah. Gane puasa Syawal sahabat2 semua? Mesti rmai dah complete kn...mne2 yg still x abis pose syawal 6 hari lg, cepat2 la abis kn ye.

Kenape ana tulis topik utk post kali ni 'sedih'?
Haaa....
Sbnarnya dlm bulan ni ramai sgt sahabat2 ana akan fly ke Jordan utk smbung belajar. Nasuha,Timoh,Mizah,Hajar,Pia,Dayah n Hajar Daud. Semoga kalian selamat smpai ke sana ye. Nnti dh smpai kt sne...jgn lupa org kt cni tau. Ada la hikmahnya ana x t'plh dlm kalangan antunna. Mgkn ana lbh diperlukan di UIA ni insyaALLAH (tgh memujuk hati)...sbb ALLAH dh sebut dlm Quran, Surah al-Baqarah ayat 216:
"...boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu padahal itu baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal itu tidak baik bagimu. ALLAH MAHA MENGETAHUI sedangkan kamu tidak ketahui." 
InsyaALLAH...wlau kte jauh di mata tapi hakikatnya kte sgt dekat selagi doa utk shbt2 x putus2. So, moga kte x pernah lupa utk doakn kjyaan kte semua walau di mana skali pun kte berada. Selalu la hantar tazkirah2 kt ana ye. Ana dh sgt rindukn nasihat n tazkirah dr antunna:)


Moga ALLAH juga selalu menjaga hati kita. "Ya ALLAH, lindungilah hati kami daripada maksiat dan dosa. Jangan Kau biarkan kami hanyut dengan tipu helah n fitnah dunia." Ameen.

Ingat amaran ALLAH dlm Quran, Surah as-Saff ayat 2-3:"Wahai orang2 beriman! Mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan?  (Itu) sangatlah dibenci di sisi ALLAH jika kamu mengatakan sesuatu apa2 yang tidak kamu kerjakan."
Kita di sekolah dulu banyak nasihat kt adik2 n ingatkn mereka larangan ALLAH...tapi kita kena ingat, kita yg dah semakin t'dedah dgn dunia yg makin lama makin x kenal Islam kna sentiasa hati2.


Benarlah hadis Nabi yg mengatakan: "Islam datang secara dagang n akan berakhir secara dagang juga." Jangan kita takut kalau org kata kita ni x update la @ kuno sbb xde couple n mcm2 lg namun kita kena ingat...kita hidup utk ALLAH. So, be urself as a muslim. Carilah keredaan ALLAH bukan keredaan manusia kerana keredaan ALLAH akan m'bawa kita kepada kebahagiaan yg hakiki. Our VISSION is MARDHOTILLAH. =)    

Sunday, July 31, 2011

Assalamualaikum w.b.r.t,
Apa kabo iman sahabat2 sekalian? InsyaAllah moga dlm rahmatNya sntiasa. Ameen...

puuhhh! puhhh!
dah berhabuk blog ni!
haish.. dah lama tak update blog...
sbb sekarang takde masa free nak update...
makin cbuk skrg ni...
lgpn x bw laptop ke kampus...
xpe2...nk update la ni. 
 
Alhmdulillah...kte dpt b'tmu lagi Ramadan thn ni. Ya Allah, ssgghnya aku sgt merindui RamadanMu. Alhmdulillah wa syukurillah aku dpt ketemunya skali lg utk thn ni. 



'Wahai org yg beriman, diwajibkan ke atas diri kamu untuk berpuasa
sepertimana yg telah diwajibkan oleh orang2 yg terdahulu,agar kamu menjadi org yg bertakwa..' (Surah Al Baqarah, Ayat 183)


Moga ALLAH beri kekuatan kpd aku utk meningkatkan amalan di bln ni. Tadarus, khatam Quran, kurangkan b'cakap p'kara2 lalai n yg pntg Qiamulail. Moga lailatul qadr dpt kutemui insyaALLAH. Kpd shbt2 smua ayuh kte kejar n lakukan sebyk mgkn p'buatan yg meningkatkn ketaqwaan kte. Wallahualam.  




Friday, June 10, 2011

Mukjizatnya Azan

Pesanan Semasa Mendengar Azan…
Kematian itu pasti menjelma. Hanya masa dan waktunya yang tidak kita ketahui. Cuba kita amati. Mengapa kebanyakan orang yang nazak, hampir ajal tidak dapat berkata apa-apa…. lidahnya kelu, keras dan hanya mimik mukanya yang menahan kesakitan ‘sakaratul maut’.
Diriwayatkan sebuah hadis yg bermaksud: “Hendaklah kamu mendiamkan diriketika azan, jika tidak Allah akan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya.”Ini jelas menunjukkan, kita disarankan agar mendiamkan diri, janganberkata apa-apa pun semasa azan berkumandang.

Sebagai orang beragama Islam kita wajib menghormati azan. Banyak fadhilatnya. Jika lagu kebangsaan kita diajar agar berdiri tegak dan diamkan diri. Mengapa ketika azan kita tidak boleh mendiamkan diri? Lantas sesiapa yang berkata-kata ketika azan, Allah akan kelukan lidahnya ketika nazak .
Kita takut dengan kelunya lidah kita semasa ajal hampir tiba maka kita tidakdapat mengucap kalimah “Lailahaillallah. .” yang m ana sesiapa yang dapat mengucapkan kalimah ini ketika nyawanya akan dicabutAllah dgn izinNya menjanjikan syurga untuk mereka.


Dari itu marilah kita sama-sama menghormati azan dan mohon kepada Allahsupaya lidah ini tidak kelu semasa nyawa kita sedang dicabut. “Ya Allah! Anugerahkanlah kematian kami dengan kematian yang baiklagi mulia, lancarkan lidah kami mengucap kalimah “Lailahaillallah. ..”semasa sakaratul maut menghampiri kami.
Amin..amin.. amin Yarobbal a’lamin..”


WASIAT NABI MUHAMMAD S.A.W. kepada SAIDINA ALI R.A.;

Wahai Ali, bagi orang ‘ALIM itu ada 3 tanda2nya:
1) Jujur dalam berkata-kata.
2) Menjauhi segala yg haram.
3) Merendahkan diri.


Wahai Ali, bagi orang yg JUJUR itu ada 3 tanda2nya:
1) Merahsiakan ibadahnya.
2) Merahsiakan sedekahnya.
3) Merahsiakan ujian yg menimpanya.


Wahai Ali, bagi org yg TAKWA itu ada 3 tanda2nya:
1) Takut berlaku dusta dan keji.
2) Menjauhi kejahatan.
3) Memohon yang halal ker ana takut jatuh dalam keharaman.


Wahai Ali, bagi AHLI IBADAH itu ada 3 tanda2nya:
1) Mengawasi dirinya.
2) Menghisab dirinya.
3) Memperbanyakkan ibadah kepada Allah s.w.t.

Marilah kte sama2 b'diam diri n m'hormati azan. Klau sdg m'baca pun, b'hentilah dulu sbg tanda hormat sdgkn baca al-Quran pun kte mesti m'utamakan azan t'lebih dahulu. Jadi sme2 kita praktikkan amalan ini agar kte selamat dunia akhirat n t'golongan dlm golongan ahli syurga insyaAllah. Wallahualam.

Alhamdulillah wasyukurillah...

Alhmdulillah kerana still dikurniakn 2 nikmat t'besar iaitu IMAN & ISLAM.

Sbgaimana yg shbt2 semua tau...ana dh b'daftar sbg pelajar Kolej Matrikulasi Pahang (KMPh) tapi seminggu shj. Hari ke-4 ana di sne, ana trima pggilan drpd pihak Pusat Asasi UIAM yg ana b'jaya m'dpt twrn utk melanjutkn pelajaran di sne. Alhamdulillah. Moga ini yg t'baik utk ku. So, keesokan harinya ana daftar keluar drpd KMPh. Sedih sbb dh ada rmai kwn tp nak buat mcmne...setiap p'temuan pasti ada p'pisahan. 3 hari lps tu ana kna daftarkn diri ana sbg pelajar Centre of Foundation Studies (CFS) IIUM di Petaling Jaya. P'siapan mmg sgt huru-hara. Bayangkan nk setelkn urusan p'daftaran la, bayar yuran la n byk lg. Kemas2 brg pun pagi sblm b'daftar sbb ana kna daftar kol 2 petang. Alhamdulillah dpt p'daftran ptg. So lalui la skali lg minggu orientasi tp kt CFS ni dia pggil Taaruf Week. Mmg klau ada apa2 confirm kna speaking. Kat cni mmg sgt m'gunakn english n arabic. Malay hanya utk mnde2 x formal shj. Apa2 pn best la gak tp x busy mcm mggu orientasi matrik la. Apa2 pn ana still menanti shbt2 yg msih menunggu utk 2nd intake. Ana pn harapkn moga shbt2 semua doakn kjyaan ana di CFS ni ye insyaAllah. Sterusnya dpt msk ke UIAM Gombak insyaAllah. Alhamdulillah ana dpt kos law. InsyaAllah amik syariah. Moga Allah bantu ana utk cemerlang insyaAllah. Apa2 pn ana nk kongsi sepotong ayat Quran. Maybe rmai dh biasa dgr ayat ni tapi manusia sntiasa perlu dgn peringatan. Surah Muhammad ayat 7: "Jika kamu m'bantu agama Allah, pasti Allah akan bantu kamu." So kte perlu tegakkan Islam walau dimana shj kte berada kerana kte sgt memerlukannya. Tegakkan Islam dlm diri kamu , pasti tertegaklah Islam di sekeliling kamu insyaAllah. Wallahualam.  

Saturday, May 21, 2011

InsyaAllah

Isnin ni 23/5 ana akn b'daftar sbg pelajar Matrikulasi Pahang. So, shbt2 n p'baca sekalian...tolong doakn kjyaan ana ye. Klau ada rezeki dpt UIA, x tau la gane. Tengok la dulu. Apa2 pn istikharah yg penting. So blog ni mybe akn ditinggalkn tapi x tau berapa lama. Wallahualam. Jmpa lg insyaAllah.:-) <3

Monday, May 9, 2011

ERAT 2011

Alhmdulillah...petang tadi baru je lepas majlis penutup program ERAT 2011. Program apa sebenarnya ni? Haha..program ni sebenarnya program utk pljr2 lepasan SPM,STAM,Matrikulasi n STPM. Program diadakan sbg p'sediaan kami melanjutkan pljrn ke IPT la. Program ni selama 3 hari 2 malam. 3-5 mei 2011. Antara program yg sgt best n b'manfaat pernah ana pergi. Nak dikatakan pelajar2 yg datang program ni dari seluruh Malaysia la. Terengganu, Pahang, Johor, Selangor, Melaka, N9, KL n byk lagi la. Sabah & Sarawak je xde...rsenya la. Kat mne ek program ni buat? Kat Masjid Tengku Mizan Zainal Abidin yg lebih popular lg dgn nama Masjid Besi di Putrajaya. Sebenarnya program ni anjuran IKRAMteen,KARISMA n Masjid Besi. Byk ilmu yg kami dpt mengenai IPT. Ada bbrapa slot dlm program ni. Antaranya, 1 LOVE (mcm ice-breaking la tp main music chair n bbrp game lg), U Idamanku (slot utk reka U sndiri n grup ana plh UMIMO, U rekaan kami utk wanita shj sbb nama grup kami MIMOSA PUDICA, nama saintifik bg pokok semalu utk pengetahuan antum...grup yg pemalu tp nama UMIMO ni la antara nama U yg paling dpt sambutan hangat..), Langkah Menuju Jaya oleh Dr. Roselainy Abd Rahman, Kesesuaian Bidang oleh Dr. Adnan tp full speaking (wat ujian personaliti skali), Explorace @ Putrajaya (favourite slot setiap pserta kot...sgt seronok n puas. Dapat pgalaman naik bas satu hari), Jejak IPT (kak2 n abg2 fasi citer pasal kos n U msg2...dpt p'dedahan psl byk kos n U) n Studio ERAT (p'smbhn drpd setiap grup la ni). Apa2 pn time kasih kt penganjur n para fasi yg b'tungkus-lumus mengadakan program ni. Syukran jaziilan. Dapat ramai shbt2 baru. Jadi di bawah ni ada diselitkn kenangan kami di program ERAT 2011:-)






Grup MIMOSA PUDICA...malu2 smua ahlinya:)

UMIMO

Music chair



Sunday, May 1, 2011

KENAPA PAKAI TUDUNG BESAR-BESAR?? TAK RIMAS KE??

Pada suatu petang... berhampiran surau Fakulti Perakaunan, UUM.

Seusai solat, saya mengambil tempat di sisi seorang perempuan melayu yang tidak bertudung. Sambil saya membetul-betulkan lipatan tudung, perempuan di sebelah saya menegur.

" Awak, boleh saya tanya ?"

"Hmm, iya.. boleh" Jawab saya sambil tersenyum.

"Kenapa awak pakai tudung besar-besar ya..tak rimas ke ?" Dia bertanya.

Saya terdiam. Tak menyangka, itu soalannya.

"Tapi kenapa ya ?"

"Tak ada apa-apa..saja nak tahu, sebelum ni tertanya-tanya sendiri je" Dia menjawab. Kelihatan dia benar-benar ingin tahu.

Saya tersenyum. Fikiran ligat berputar mencari jawapan yang sesuai. Lama merenung jauh, akhirnya tercerna satu idea.

" Hmm...sebelum saya jawab soalan tu, saya nak tanya awak dulu,boleh ?"

Dia mengangguk

"Kenapa ya kalau kita naik kereta digalakkan pakai seat-belt ya ? " Saya bertanya dia kembali tanpa menjawab dulu persoalannya.

"erm.." Dia berfikir smbil tangannya memegang dagu mencari jawapan.

" Sebab nak selamat la. kalau apa-apa berlaku, atleast kecederaan tu tak la teruk" dia menjawab ringkas.

"Ok, tapi itu kalau berlaku kemalangan kan. Macam mana pula kalau orang yang pandai dan cekap dalam memandu. Perlu ke dia pakai seat-belt ? Saya bertanya lagi untuk menduga.

"Eh, kenalah pakai jugak. Even dia dah cekap memandu like Michael Schumache, kenalah pakai jugak sebab kemalangan tu tak mengira siapa.. kan ? Satu lagi, kadang kemalangan tu bukan sebab kita pun, tapi ada kes kemalangan sebab pemandu lain yang tak berhati-hati akhirnya kita yang menjaga ni pun menjadi mangsa, kan ?" Dia bertanya kembali.

"So, apa kaitannya kesalahan pemandu lain dengan selt-belt pulak" Saya terus bertanya.

" Yelah, nak menunjukkan bahawa selt belt tu sangat penting sekarang, sebab pemandu-pemandu jalan raya bukannya semua berhemah. Jadi untuk keselamatan, pakai seat-belt. Kalau dilanggar sekalipun kita tak la cedera teruk atau tercampak keluar"

"Tak rimas ke ? kadang orang-orang tak selesa pakai seat-belt, katanya rimas"

"Alaa, nak selamat kenalah tahan sikit, kan.. soal keselamatan, kena jaga"

Saya tersenyum mendengar penerangannya. Hampir sampai pada tujuan persoalan.

"Hmm, itulah jawapan saya pada persoalan awak tadi. Kenapa saya bertudung besar."

Dia terus memandang saya dengan dahinya yang berkerut.



Renung2kn la n slmt b'amal...:) Wallahualam.


Thursday, April 28, 2011

27 APRIL...

Hari ni merupakan hari lahir ana tp ble dh besar ni hari lahir ni wat kte sdih je kn sbb mkin lme mkin tua. Mkin tua mkin dkt dgn maut. Umur mkin pendek. Ble kte dh mkin dewasa ni, smbut la hari lahir kte dgn cara seorg yg dewasa. Ana rse klau nk beli kek x pelah. Skdr kek. X perlu kot nk wat parti besar2...mcm bdk kecik. Smbut la hari lahir kte dgn cara Islam. 

1)Klau larat bgn qiamulail utk mlm sblm hari lahir kte, wat la. Solat tahajjud-moga kte sntiasa dpt ktenangan jiwa, solat taubat-mnta ampun sgala dosa slama kte hidup kt dunia ni, solat hajat-mnta Allah berkati khdpn kte dunia akhirat insyaAllah n solat witir-solat yg plg Allah suka sbb bilangan yg ganjil.

2)Puasa sunat.

3)Mulakn azam baru utk berubah ke arah yg lbh baik n doa moga istiqamah dgn kebaikan t''sebut insyaAllah.

Lakukan 3 p'kara di atas sedaya upaya. insyaAllah moga hari t'sebut penuh dgn kbrktn...skdr p'kongsian. Andai t'guris hati, ampun dipinta. Wallahualam.Allah Maha Mengetahui sgalanya. Moga kte m'jd hmbaNya yg taat pd perintahNya n m'jauhi sgala laranganNya insyaAllah agar dpt m'capai mardhotillah yg diidam2kn...Amin.

24 APRIL 2011...

Hari ni merupakan hari yg plg cbuk n seronok bg ana. Sbb apa? Sbb hari ni merupakan hari sukan Tadika Khalifah Bestari. Apa kene-mengena dgn ana? Ana kje kt c2 la smbil tggu kptsn upu insyaAllah. Start kje kt tadika ni dr awal bln 4. Sronok la kje kt c2 sbb bleh main dgn bdk2 yg sgt comel2...:-)

PAGI:
Pg2 ana dh diambil oleh kwn ana, Anisah(kwn sekerja la ni) di umah ana. Dalam kol 7.45 kami smpai di tmpt sukan yg akn diadakn, padang German-Malaysia Institute (GMI). Dkt je dgn umah ana. Wow...sudah rmai murid2 n ibubapa serta kluarga masing2 b'kumpul kt padang 2. Suasana sgt meriah. Ptg smlm para guru tadika ni dh hias padang n khemah cntik2...wlaupn mse 2 tgh petir n hjn...kami ttp tguh b'diri hias khemah utk sukan. Sronok sgt. Dpt rse mcm kami ni 1 kluarga. 
Dlm kol 8.30 pg, semua murid2 dh mula b'kumpul dlm barisan rumah masing2 utk p'barisan. Semua comel2 n b'smgt. Para guru pd hari ni seragam dgn t-shirt n tudung warna pink. Meriah dgn lagu2 nasyid yg b'kemundg. B'gema satu GMI. Lagu2 islamik yg menaikkan smgt. Comel sgt murid2 dlm p'barisan. Rumah kuning, hijau, biru n merah. Masing2 dgn smgt rumah masing2 n lagu tema yg sgt cute. Akhirnya rumah merah m'jd juara. Thniah2... Sukan diadakan sampai kol 12 tghari. Sronok + b'syukur sbb dpt slesaikn 1 prgm sukaneka tadika. Antara prgm besar dlm prncgn thnn tadika. Hari ni juga ana dpt knal dgn lbh rapat dgn murid2 n famili2 diorg. Hbgn antara cg pn mkin rapat. Kt bwh ni ana ada upload gmbr ckit2...skdr kngn:-)

Nisah...



Merah juara...

Cg Ton, guru besar tdika...

Kuning,yellow,asfar...


Iman-ketua murid

Merah,red,ahmar...

Para guru tdika...



Asma'








Wan Zul yg cute...


PETANG:
Slps abis sukan, blk umah. kkk ana, kak Nadrah ajk gi pesta bku dgn adk2. Apa lg, letih2 pn gi la gok sbb mmg dh lme nk gi pesta bku. Lg pn cdg nk jmpa dgn shbt2 dr dgun yg ada kem HIMEGA kt UIA, Gombak...mizah,tmoh,huda,nisah,aina,ftin nadiah,leha,kak yong,temot,frh frhn,hjr daud n ramai lg la... Kimah pn dtg tp dia dtg dgn famili tp x tau la ada rezki x, nk jmpa. Ble smpai je PWTC...alahai rmainya org. Nk cari parking pn agak ssh. Alhmdulillah ada gok. Solat zohor kt surau dlm PWTC. Rmai org smpai beratur pjg nk amik wudu'. Dahsyat2. Subhanallah. Lps solat trus pusing2 dlm bgunan 2 tgk pameran bku la. Round2 tetiba jmpa Raihan n Aizat tgh b'nasyid ats stage kt ruang utama dlm bgunan 2. Lps tgk diorg nasyid jap, then pusing lg tgk gerai2 yg ada dlm bgunan 2. Mcm2 ada. Adk2 ana mula la cbuk ble nmpk booth Ana Muslim. Haisy...x pelah. Lyn je la krenah bdk2 ni. Ana nmpk poster novel Dlm Mihrab Cinta. Ana rse mcm best je novel 2. So beli la satu. Gi kt booth Telaga Biru. Cari novel baru Hilal Asyraf. Nmpk satu novel mcm menarik je tjuk Matahari. X tau la ni novel de latest @ ana agk ketinggalan zmn...hehe. Apa2 pn sronok b'jln2 dlm pesta bku. Ana cntact shbt ana yg ada dlm kem HIMEGA tp sorg pn x angkat phone. X pelah sbb ana dh nk blk. Xde jodoh la 2. Nnti klau ada ksmptn lg, dtg la KL lg ye:) 





MALAM:
Tghari td sblm penutup sukan, pengacara mjls ada jmpt kpd smua yg b'mnt utk gi prgm GIG 4 GAZA, mlm ni bleh la dtg kt presint 4,ptrjy. Lps mgrb td, kwn ana, Nisah bg msg. Dia ajk gi prgm 2. Ana rse agk letih sbb seharian dh b'jln. Ana juz kabo je la kt kkk2 ana psl prgm ni. X sgka la plop diorg b'mnt nk gi. So dgn rela hati, gi la tmankn diorg. Prgm ni anjuran nasyid underground. Ble smpai je kt prgm 2, rupa2nya prgm dh nk abis. Apa x nya...dh gi kol 10.30 mlm. Mmg la...Ble smpai je jmpa kak Fatimah Syarha, novelis islamik dgn suami dia, Dr. Farhan Hadi tp x smpt amik gmbr so pndg dr jauh je la kn. Ble msk je dwn 2, tgk2 tggl 3 p'smbhn je lg. Mmg klakar la kn tp xpe sbb kami still dtg kn. Rmai la jmpa artis2 nasyid. Best sgt. Bgs prgm mcm ni. Kumpul dana utk bg kt saudara2 kte kt Palestin. Smoga mereka smua diberi kekuatan utk terus m'perjuangkn Islam n tnh air mereka...bgitu juga dgn kte. Smoga sntiasa tguh dgn Islam dlm diri ini insyaAllah.


  


So stkt 2 je utk kali ini. Moga kte sntiasa m'cari pglmn n timba ilmu dlm khdpn seharian. Klau ada slh clap tlg ampunkn. Smoga kte m'jd lbh matang n lbh baik dr hari ke hari n m'jd manusia yg b'guna utk kluarga, agama n ngara insyaAllah. Wallahualam.